![]() |
Mari Belajar |
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 4
Mata
pelajaran : Bahasa Malaysia
Kelas : Tahun
4
Tarikh : 10.04.2013
Hari : Selasa
Masa : 7.20 – 8.20 (60 minit)
Bil.
Murid : 20 orang
Tema : Kekeluargaan
Tajuk : Kata Nama
Bid.
Pel : A.
Mendapatkan Penjelasan
Objektif Pembelajaran:
5.1 Aras 1 (ii) - Menerangkan makna perkataan , frasa dan ayat.
Huraian Pelajaran:
Di akhir sesi pembelajaran ini, murid dapat
:
1. Menyenaraikan dan menyatakan kata nama
yang terdapat dalam petikan teks.
2. Membaca kata nama yang terdapat dalam
petikan teks.
3. Menulis kata nama iaitu Kata Nama Am, Kata Nama Khas dan Kata Ganti
Nama
Konsep:
1. Memahami Kata Nama dalam Bahasa Melayu dalam konteks pertuturan seharian dan kata nama dalam
komunikasi
Bahan, peralatan dan bahan sumber:
Buku teks, lembaran kerja, slaid
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah belajar tentang kata nama iaitu kata nama am, kata nama khas dan kata ganti nama
dalam pelajaran yang lalu.
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran dan pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan
(mencungkil
idea)
(5
minit)
|
Kad
perkataan
|
Guru
pamerkan tiga keping kad kepada kelas
Guru
menyoal kata nama yang dipamerkan
Guru
mengaitkan jawapan murid dengan pelajaran
Guru mengaitkannya pelajaran.
|
Murid melihat kad perkataan.
Murid
menjawab
Ø
Kata
Nama Am – tempat iaitu sekolah
Ø
Kata
Nama Khas – Sk. Pekan, Papar.
Ø
Kata
Ganti Nama – Aku, dia, patik dll
Murid
mendengar penerangan guru.
|
Lagu Iklan: Ibu Engkau Ratu
Hatiku
|
Menstruktur
semula
(15Minit)
|
Kata
Nama : Kata Nama Am, Kata
Nama
Khas dan Kata Ganti Nama
|
Guru menerangkan tentang kata
nama.
Guru memberi contoh kata nama
pada slaid dan meminta murid membaca kata nama pada slaid.
Guru meminta murid memberi
contoh yang lain
|
Murid mendengar
penerangan guru.
Murid mendengar dan membaca
contoh kata nama pada slaid.
Murid menyenarai dan menyebut
kata nama iaitu kata nama am, kata nama khas dan kata ganti nama.
|
Buku Teks
|
Aplikasi
Idea
(35 minit)
|
Guru membahagikan murid
kepada 5 kumpulan dan meminta setiap kumpulan menyenaraikan kata nama iaitu
kata nama an, kata nama khas dan kata ganti dalam petikan teks.
Guru memantu perbincangan
kumpulan
Guru mengarahkan ketua
kumpulan membentang hasil kerja masing-masing
Guru mengedar lembaran kerja
kepada setiap murid.
|
Setiap kumpulan berbincang
dan menyenaraikan kata nama berdasarkan petikan teks.
Setiap
ketua kumpulan membentang hasil kerja kumpulan mereka.
murid
menjawab soalan dengan bimbingan guru
|
Strategi
Perbincangan Kumpulan
Soal jawab
Pembentangan hasil kerja
Sumber Pengajaran
Buku teks
Lembaran kerja
|
|
Refleksi/
Penutup
(5
minit)
|
Guru membuat rumusan tentang
kata nama.
Guru menerapkan nilai murni
dan memuji murid-murid.
|
Murid mendengar rumusan guru
dan penerapan nilai murni.
|
Nilai Murni:
Ø Bekerjasama
Ø Tolong-menolong
|
Penerangan yang baik
BalasPadampenerangan yang baik untuk mengetahui tugas harian seorang guru
BalasPadamSatu perkongsian ilmu yang menarik dan baik.
BalasPadam